HISTORISCHE TETBUS 38

 

Nieuwsbrief 2 2015

Een nieuw begin.

Jammer maar helaas is het vertrek uit Boekelo. Jammer omdat het behalve onderdak voor de 38 ook een mooie aanvulling was voor de geschiedenis van de TET. Menig uur is er in geïnvesteerd om de wagon in te richten en aantrekkelijk te maken voor de treinreizigers die in Boekelo de tussenstop hadden en daar niet alleen de daar ten toon gestelde voertuigen van de MBS konden zien maar ook de geschiedenis van het openbaar vervoer van Twente zagen. En waar ze waar door de leden van onze club te woord werden gestaan in de dienst 30 die we daar op de rij dagen van de MBS voor onze rekening namen. De spelende kinderen die even de wens brandweerman willen worden lieten voor wat het was en in de 132 buschauffeur mochten spelen achter het stuur van een heuse bus.

De 132 was een aanvulling voor ons als Stichting Historische TET bus en we hebben de nodige moeite gedaan om de bus uit de donkere opslag in Eindhoven te bemachtigen voor de hal in Boekelo.

Jammer maar helaas het is ten einde omdat de MBS de samenwerking heeft opgezegd omdat de subsidie die men wil bemachtigen is gebaseerd op werkgelegenheid en niet op cultuur. De geschiedenis van de trein is hier als uitgangspunt genomen en daar passen we niet in.

Vanmorgen hebben we met een club leden de 132 uit de hal gehaald en even in de buitenlucht geparkeerd op het terrein aan de Fortuinstraat . Ja nog steeds jammer maar ook die bezigheid hebben we wel even weer als club gefikst. Ondanks de aanleiding weer een gezellig samenzijn waar we even weer de kracht uit halen er ook voor de toekomst weer iets moois van te willen maken.

 

Met een reeds hoogbejaarde Sik van de MBS werd door Thomas de 132 naar voren getrokken en met de trekker uit 1969 bestuurd door Bart Nijhuis achterwaarts uit de hal gemanoeuvreerd waar de 38 stond te wachten om de laatste kilometers richting Enschede stalling te gaan afleggen. Dat de 132 er duidelijk geen zin in had moge blijken uit de trekstang die stuk getrokken werd toen de Sik de bus naar voren trok en de tweede stang, beschikbaar gesteld door Bart, onderweg een totaal ander vorm aannam in het verzet van de bus om soepel mee te draaien op de verkeerspleintjes en krappe bochten die er moesten worden gerond.

Het ligt in de bedoeling dat de 132 wederom op een dieplader naar zijn volgende bestemming zal worden vervoerd en dat is naar alle waarschijnlijkheid het Noordermuseum in Hoogezand. Altijd beter dan weer in de donkere opslag in Eindhoven.

De 38 heeft tijdelijk onderdak gevonden in Goor in de stalling van de OAD die daarvoor aan ons beschikbaar is gesteld voor de tijd die we nodig hebben voor een nieuwe plek voor de 38. Met dank aan de OAD.

Ja jammer maar helaas aan vele goede dingen komt een eind maar om met de woorden van één onzer leden te spreken “alles heeft een einde maar ook een nieuw begin”. Er zijn alweer plannen voor de zout marke tour maar nu zonder MBS. Anders en meer gericht op de cultuur die we in Twente te bieden hebben. We gaan er voor en willen weer een plek op de cultuuragenda van onze wethouders van de omringende gemeenten en ze laten zien dat ook de bus een kans heeft.

We willen de MBS ers die wel onze aanwezigheid in waarde hebben weten in te schatten bedanken voor de leuke samenwerking. In de dienst 30 op de rij dagen maar ook in de zout marke tours die we samen hebben mogen rijden.

Leuk als je mag horen van een aantal MBS er dat ze ons liever niet zagen vertrekken en met lede ogen de lege plek zien in de hal in Boekelo.

We zijn weer op weg, op weg naar een nieuwe bestemming voor de 38 en voor de stichting. We hopen een plek te vinden waar we weer onze eigenste TET een plek mogen geven. Met een archief voor de vele spullen die we hebben en die we graag willen laten zien. Blijf kijken op de site en ontdek waar we de komende zomerzijn met de 38 en de museum bus. Uiteraard ben je dan van harte welkom om te komen buurten en verhalen te vertellen en de vele aan te horen.

Jammer maar helaas de MBS moet het zonder ons doen. passen

 

Nieuwsbrief 3 mei 2015

Ken je dat gevoel?

Iets missen als het er niet meer is?

Wij inmiddels wel.

De 132 is niet meer hier maar op een plek in het noorden. In Hoogezand in het Noordermuseum. Daar staat de bus te pronken tussen soort en leeftijd genoten. Met een dieplader en een trekker van Maseland transport uit Hengelo, met Bennie als chauffeur, is de bus er naar toe gebracht. Getuige de verhalen van de leden die niet alleen de bus hebben opgeladen maar ook hebben begeleid een hele onderneming waarbij dit bijna eindigde met het een afgeschreven bus die van de dieplader dreigde te vallen door de wijze waarop deze werd afgeladen in Hoogezand.

Ook hier dank en hulde voor het vakmanschap van Bennie die als chauffeur bij auto berging Vorgers zijn sporen wel heeft verdiend. Door zijn snelle actie en inzet is de bus uiteindelijk van de dieplader gereden en naar binnen in het museum op de plek gezet. Ook dank aan de mensen van het Noorder Museum die de bus onderdak willen geven en deel van de collectie prachtige bussen laat uitmaken.

Ken je dat gevoel, die lente kriebels, die lust naar actie, dat verlangen weer eens je trots te laten zien aan de rest van de wereld. Nee?

Nou wij wel.

Al die bewonderende blikken van de andere weggebruikers op onze ritten , die duimen omhoog en die vele foto’s die we hebben zien maken vanuit voorbijrijdende auto’s of van mensen langs de kant. Apetrots op ons bezit deze 38 die voor ons onverkoopbare bus. Ape trots was ook mijn kleinzoon die samen met zijn klasgenoten met de 38 naar Rijssen werd vervoerd voor een voetbal toernooi. Glunderend op de achterbank tussen zijn klasgenoten en met zijn opa achter het stuur. Ze zijn dan wel geen kampioen geworden die middag maar ze hebben wel genoten van de aandacht die ze toe kwam omdat ze aan kwamen rijden met DE BUS.

We zijn er weer. In Balkbrug, In Tilligte maar dit jaar ook voor het eerst met een aantal andere stichtingen in Arnhem in het openluchtmuseum.

Ook dit jaar weer een voortzetting van de zout toer.

We zijn nog steeds zoekende naar een onderdak voor de 38 waar deze de komende jaren kan staan. Een onderdak waar we mogelijk ook nog de vele andere zaken die we in ons bezit hebben van de oude TET zouden kunnen opslaan en zelfs mogelijk weer ten toon stellen.

We gaan genieten van onze lente kriebels.

We hopen je te mogen zien op één van de vele momenten dat we ergens staan of rijden.

Geniet met ons van dit stuk historie en wordt lid.

Met onze leden gaan we eens per jaar een toer maken door Twente met de 38.Gewoon lekker gezellig langs oude routes en door de natuur.

Kijk in onze agenda waar we zijn, wordt lid en help ons de 38 in stand te houden.

Sponseren alleen mag ook. Trouwplannen en een echt stuk vervoer nodig ? Bel of mail ons en wij verzorgen en prachtige rit voor je gasten of zelfs het bruidspaar.

                                                       

 

Als het op werken gaat lijken.

 

 

 

 

Als het op werken gaat lijken zijn de meeste dingen niet meer zo leuk. Nou in het geval van de 38 is het werken een hobby geworden en dan met name voor onze pensionda zoals deze mannen zich graag noemen.

Als je tientallen jaren geleden op de 38 hebt gereden in de diensten die er toen moesten worden uitgevoerd was het knopen van je veters zonder te bukken geen probleem. Hoezo airco, dat was een woord welk voorkwam in verhalen maar de meest hadden er nog nooit één gezien. Tijdens het rijden konden de deuren open de dakluiken en het raampje naast de bestuurder.

 

 

 

 

 

Geen vrije busbanen maar volle wegen in de spits in de stadsdienst en met volle bussen. Toen bussen nog bussen waren en chauffeurs liefde hadden voor een prachtig vak.

Nu vele jaren later is de 38 een prachtige verschijning in het huidige straatbeeld. Een stuk nostalgie waarmee de geschiedenis van ons prachtige Twente kan worden ontdekt. De geschiedenis van het zout maar ook de prachtige natuur waar de 38 zich over smalle wegen voortbeweegt naar lang vervlogen glorie.

 

 

 

 

 

 

 

 

De zoutmarke tour is en blijft geweldig om te rijden. Uiteraard als eerste omdat we geweldig trots zijn op onze 38 en die willen laten zien, maar ook omdat we steeds weer een geweldig publiek mee krijgen die dat wat ze te zien krijgen waarderen waar wat het was en zeker nog is. Veel van onze oude historie en glorie is verdwenen onder de sloophamer onder toezicht van de verschillende stadsbestuurders die steeds weer gingen door stadsvernieuwing als excuus te gebruiken voor de grote veranderingen die ze op het oog hadden. Het resultaat is dat steden als Enschede en Hengelo lijken op steden die niets meer hebben te bieden van de gezelligheid door grote open pleinen zonder karakter aan te leggen met immense parkeerkelders er onder verscholen om alle huidige blik een plek te geven.

Als het op werken gaat lijken was steeds weer de zin die we herhaalden las er weer allerlei zaken werden uitgedacht en moesten worden uitgevoerd. Nou het lijkt dan mogelijk op werken maar het is en blijft leuk de bus weer in te zetten voor allerlei zaken waar niet alleen wij maar ook onze passagiers de bewondering tonen voor onze 38 en de zoutmarke tour.

We blijven vernieuwen maar dan wel met onze eigen oude spullen. De museum bus wordt verder ingericht en zal ons straks helpen onze 38 en het verleden van de TET in woord en beeld te brengen op een stand of een plek bij een evenement. Het is steeds weer een zoektocht hoe we de bus nog meer de uitstraling kunnen geven om die vergane glorie terug te brengen.

Werken als hobby wie wil dat nou niet.

Nieuwsgierig naar onze bus en de zoutmarke tour? Wil je ook zien dat werken plezierig kan zijn? Ga met ons mee en kijk wat wij en Twente te bieden hebben.