HISTORISCHE TETBUS 38

De Stichting

 

De stichting Historische TET bus 38 heeft als enige doel het behouden van deze bus. Om de bus terug te brengen in oorspronkelijke en technisch goede staat zijn middelen mogelijkheden maar vooral ook vrijwilligers nodig om de noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren.  Deze vrijwilligers hebben zich spontaan aangemeld en zijn allen (ex)chauffeurs van TET/Connexxion en Syntus. 

Iedere week komt een club bij elkaar om samen aan de bus te sleutelen. Hierbij is kennis en kunnen ondergeschikt aan inzet en enthousiasme. In overleg met de wel deskundige vrijwilligers worden de werkzaamheden ingedeeld en uitgevoerd.

 

 

 

 

Toen we in 2011 een telefoontje kregen waarin men aangaf dat de bus weg moest omdat de curator van de gemeente Amsterdam samen met de deurwaarder de boel buiten wilde zetten was het antwoord uiteraard ja op de vraag of wij de bus wilden hebben. In Amsterdam werd de bus door een onderaannemer van de firma Wielsma van de loods naar hun terrein gebracht van waar in de daaropvolgende week de bus per dieplader terug naar Enschede kwam. Hier werd bus 38 voor een eerste inspectie op een put in de werkplaats van de TD van Connexxion gezet.

Van het interieur was niets te zien omdat de bus van voor tot achter van de vloer tot plafond was volgestapeld met onderdelen en kussens en stoelen van allerhande andere bussen. Na vele uren hard werken was de bus dan ook leeg en konden we een blik werpen op het interieur.

Weleens een bus gezien met een luidspreker bij de instap deur? Bus 38 heeft er één. Hiermee kon door een gesloten deur worden aangegeven dat er niet kon en mocht worden ingestapt. Bijvoorbeeld omdat er einde dienst was en de bus naar binnen ging.

Het geeft een goed gevoel een bus terug te zien waar je bijna 30 jaar geleden nog dienst mee deed. Hoe anders waren de bussen toen zonder al die elektronica, zonder stuurbekrachtiging, met  ongemakkelijke stoelen. Wat te denken van een nauwelijks werkende verwarming in een koude winter, klimmen over de motor om achter het stuur te kunnen plaatsnemen. Een ruitenwisser die het bij hevige regenval niet aankon. Ja er is veel veranderd maar dat geluid van die tevreden brommende motor, het gevoel van dat bakelieten stuur in je handen en die ouderwetse schakelbak reduceren de huidige bussen tot eenvoudige vervoersmiddelen waarvan er dertien in een dozijn zitten.

Inmiddels is het grootste deel van het plaatwerk er af geweest zijn er nieuwe kokers onder de bus gelast en het plaatwerk terug geplaatst. De nieuwe bladveren zullen vermoedelijk deze maand worden gemonteerd waarna de achteras terug op zijn plek kan. Als ook de vooras weer onder de bus zit gaat deze terug op de wielen voor een grote schoonmaak en zal de bus net als in de jaren 60 weer met een kwast en roller worden voorzien van het oude vertrouwde Twents rood met het enige echte TET paard aan beide zijkanten. Het Interieur terug in de bus en APK keuren zijn dan de laatste stappen naar een nieuwe toekomst voor deze bus uit een ver verleden

De bus is en blijft exclusief. Niet alleen omdat er van dit type nog slechts één exemplaar is bewaard gebleven, ook zal de bus slecht sporadisch worden ingezet bij evenementen en jubileum ritten. De mogelijkheid de bus met chauffeur te huren zullen beperkt zijn. Doel van de stichting Historische TET bus is behoud van dit stukje oud Twente. Daarom zal de beperkte commerciële inzet slecht het doel van de stichting financieel steunen.

 

 

De stichting vorm is bewust gekozen uit praktische maar ook om bestuurlijk redenen. In de stichting is de bus eigendom van de stichting en niet van een natuurlijk persoon. Dat betekent dat de bus niet zonder unanieme toestemming van het voltallige bestuur over kan gaan in andere handen, iets wat in een vereniging vorm wel mogelijk is omdat hier immers de leden het bestuur kunnen plaatsen en wegstemmen.

 

 

Word lid en steun ons om dit stukje historie te bewaren voor de toekomst door een bijdrage te storten op 

NL27RABO0138424098 

De vrijwillegers van bus 38

Zo kwam de 38 bij ons uit Amsterdam

Zo heeft de bus twee jaar gestaan

Op vier poten 1 meter 50 van de grond